Afgeleide Types

Moretti

Algemene informatie Moretti

Fiat 850 Caprera

Siata Spring

Algemene informatie Siata Spring

Wat is dat voor iets?

Dat is de meest gestelde vraag wanneer je in je Siata Spring iemand tegenkomt. De meeste mensen weten een Kever, Eend, MG of Fiat 850 nog wel te onderscheiden, maar als je met een Siata aankomt kun je de echte auto-fanaten eruit pikken. Sommigen vinden hem prachtig en anderen juist oerlelijk.

De grote grill en lange voorkant doen vermoeden dat er een dikke V8 in zit en het een echte sportwagen is. “Helaas” is het onder de kap een Fiat 850 en kun je het racen wel vergeten. Hard door een bocht gaan is echt spannend en 120 op de snelweg is gewoon gekkenwerk.

Kortom, je moet er gewoon rustig mee toeren, dan blijft ie heel en heb je er lang plezier van.

Hoe kom je er dan op om zo’n raar ding te kopen? Voor elke bezitter is er weer een ander uniek verhaal, want je gaat niet zomaar op een dag een Siata Spring kopen; Er moet méér aan de hand zijn.

In mijn geval gaat het verhaal meer dan 30 jaar terug: Toen ik een jaar of 4 was kocht een oom voor weinig een Siata Spring. Deze was van een man die hem gekocht had voor z’n secretaresse en vervolgens moest scheiden van z’n vrouw…

In die tijd ben ik wel eens meegeweest in deze Siata en sta ik als kleuter ermee op de foto. Na jaren van stilstand en gediend te hebben als kippenhok, werd weer besloten om hem op te knappen. Toen was ik inmiddels 18 en ben er vaak mee op pad geweest. Dat is ook eigenlijk de leeftijd waar de Spring ooit voor bedoeld was en waarop je er de meeste lol van hebt...

Als je dan jaren later eindelijk de tijd, ruimte en geld hebt om aan zo’n hobby te beginnen, dan is er maar 1 mogelijkheid:  Een Spring kopen.

Dat is nog niet zo makkelijk, want erg veel zijn er niet (meer) en te koop komen ze zelden. Na een paar keer te hebben misgegrepen, kon ik er eind 2007 eindelijk een kopen. Deze had begin jaren 90 een restauratie ondergaan en was niet lang daarna de opslag in gegaan.

Na een wintertje knutselen aan remmen, rubbers, elektra en andere zaken die na 10 jaar stilstand niet meer zo best zijn, kon ik er begin 2008 de weg mee op. Heerlijk!

Kortom, je moet er gewoon rustig mee toeren, dan blijft ie heel en heb je er lang plezier van.

Omdat er maar weinig van rondrijden wil je natuurlijk weten hoeveel het er dan zijn. Oorspronkelijk zijn er ongeveer 3000 gemaakt, waarvan ca. 30 origineel naar Nederland, maar omdat Italianen niet zo goed zijn in administreren is ook dat niet zeker. Ik ben er al een paar jaar mee bezig en heb onderstaande lijst van nog “levende” Siata Springs kunnen maken. Deze staan nog bij de RDW geregistreerd. Naast deze 19 weet ik dat er nog minimaal 5 in Nederland zijn, waarvan 1 onderdelendonor (snik!) van Hans Halvemaan. Mocht iemand meer info hebben, dan hoor ik het graag!

 

   Kenteken     Kleur     jaar           RDW vermelding                              lokatie

1 AL-68-68     oranje  1967          fiat 850s siata

2 DE-45-84    rood     1967          fiat siata spring                                 Sassenheim

3 03-TE-93     geel     1968          siata 850 spring                               Weesp

4 95-14-GE    geel     1968          siata 850 spring                               Wolfheze

5 DH-84-49    wit        1968          fiat 850s spider siata spring          Zandvoort

6 91-46-GJ    blauw   1969          siata 850 spring                               Weesp

7 51-29-HU   rood      1969         siata 850 spring

8 40-60-JE    rood      1969         Fiat siata 850 spring

8 82-80-GA   geel       1969         siata 850 spring                                Naarden

9 19-08-JT    wit          1970         siata 850 spring                                Echt

10 61-35-NS wit          1970        siata 850 spring                                Oldenzaal

11 DH-09-15 geel/zwart 1970    siata spring                                        Bad Bentheim

12 AL-93-08 groen     1971         fiat siata spring

13 DE-98-37 geel       1971         fiat siata spring                                Hoogwoud

14 99-78-NX rood       1971        siata 850 spring

15 99-54-TX  wit          1972        siata 850 spring                               Muiden

16 99-55-TX  wit          1972        siata 850 spring

17 44-RS-45 blauw    1972        siata 850 spring                               Maastricht

18 YD-29-GT wit          1975        Seat Orsa 850 ER Special Spring   

In Nederland bestaat er geen Siata Club. Wel is er een wereldwijde club (http://autos.groups.yahoo.com/group/siataspringinfoclub/) waar een flink stel Europese enthousiastelingen lid van zijn.  In bovenstaand lijstje staan in elk geval 6 Fiat 850 Coupe clubleden vermeld, dus dat begint al echt op een clubje te lijken!

Siata 850 Spring

Binnen de Fiat 850 Coupe club zijn inmiddels een stuk of 7 Siata 850 Spring aanwezig. Omdat dit toch een afwijkend model is binnen de club, maar ook weer een gewone Fiat 850, leek het ons leuk hier een aparte pagina aan te wijden.

Historie Siata

Het merk Siata is opgericht in 1926 in Turijn. De afkorting staat voor ‘Societa Italiana Applicazione Transformazione Automobilistiche’. De belangrijkste activiteit was het bouwen van specials op basis van Fiat-modellen. Naast carrosserieen, vervaardigde Siata ook motoren en onderdelen.

Pas na de 2e wereldoorlog werden modellen gebouwd die echt aanspraken, zoals de Daina en Grand Sport, op basis van de Fiat 1400. Hiervan is nog een handjevol overgebleven:

De meest legendarische is de Siata 208s op basis van de Fiat 8V. Van deze racewagen met 2 liter V8 motor uit begin jaren 50 zijn er slechts 36 gebouwd. Hiervan zijn er nog maar een paar over en de prijzen lopen tegen het miljoen:

Eind jaren jaren 50, begin jaren 60 heeft Siata ook meegebouwd aan de Fiat 1500 Neckar modellen en een eigen (ook motorisch aangepaste) Siata 1500TS uitgebracht. Dit was geen groot succes :

 

Siata 850 Spring

Halverwege de jaren zestig werd de Siata Spring ontworpen door Renato Ambrosini, zoon van de oprichter. Uiterlijk gebaseerd op de jaren 30 modellen met ronde wielkasten en spaakwielen. Met de lange neus en grote grill lijkt het heel wat, maar het onderstel en motor zijn afkomstig van de Fiat 850 en dus zit het bescheiden motortje achterin.

Ze werden destijds geleverd met 37 of 47 PK motor. Optioneel kon je er zelfs een hardtop bij krijgen.

Ondanks het grote succes van de Spring, ging de fabriek door stakingen failliet. Tussen 1967 en 1970 zijn er ca. 3000 gemaakt. De rechten om de Spring te bouwen zijn overgegaan naar Orsa. Tussen 1971 en 1975 is er nog een handvol gemaakt.

Naar schatting zijn er nog zo’n 300 Siata Springs overgebleven. Het meerendeel hiervan bevindt zich in de VS. In Nederland zijn er nog zo’n 25, waarvan 7 bij de Fiat 850 Coupe Club.

 

Leden & Foto’s

Hieronder een paar foto’s van Siata Springs van Clubleden:

Hans Halvemaan :


 

Wim Miltenburg:

Ivonne Tolhuisen:

 

Fiat 850 Spider

Vignale

Fiat 850 T bus